بهترین روتر میکروتیک برای ماینر

بهترین روتر میکروتیک برای ماینر

بهترین روتر میکروتیک برای ماینر کدوم مدل هست؟! توی این پست بلاگ نت ادمین پلاس، درباره بهترین روتر میکروتیک برای ماینر صحبت می‌کنیم. انتخاب روتر میکروتیک برای ماینر و ریگ یکی از چالش‌هایی هست که خیلی‌ها که می‌خواین بهتر روتر میکروتیک برای ماینر انتخاب کنن باهاش مواجه هستن.

برای اینکه درک بهتری راجع به روتر میکروتیک به‌دست بیاریم، اول باید بدونیم روتر چیه؟ روتر یه تجهیز کامپیوتری هس که توی شبکه ازش استفاده می‌شه. وظیف اصلی روتر در واقع مسیریابی ارتباطات شبکه هست. در واقع روتر می‌تونه شبکه‌های مختلف رو به همدیگه متصل کنه.

فرض کنین یه شبکه دارین که توش چند تا ریگ یا ماینر هستن و قراره به شبکه و اینترنت متصل باشن. شما یه روتر نیاز دارین که از یه طرف به شبکه اینترنت متصل باشه و از طرف دیگه به شبکه داخلی. حالا با تنظیماتی که انجام می‌دین، شبکه داخلی، با استفاده از روتر به شبکه اینترنت متصل میشه. خب، اینکه شد همون مودم! بله، درسته! در واقع دیوایس‌هایی که به عنوان مودم می‌خریم هم روتر هستن. چون دارن عملیات مسریابی شبکه رو هم برامون انجام می‌دن. اگه روی کارتن مودم‌هاتون هم نگاه کنین می‌بینین که روشون نوشته شده Modem/Router.

میکروتیک یه برند تولیدکننده نرم‌افزار و سخت‌افزار شبکه هست که توی کشور لاتویا قرار گرفته. میکروتیک به‌خاطر سیستم‌عامل کارآمدش که می‌تونه عملیات روتینگ، فایروال، وایرلس و … رو به‌خوبی انجام بده معروفه. RouterOS میکروتیک، روی تمام روترها و تجهیزات شبکه میکروتیک نصب هست. در واقع وقتی یه روتر میکروتیک می‌خریم، داریم یه کامپیوتر کوچک می‌خریم که روش RouterOS میکروتیک نصب هست.

قیمت مناسب تجهیزات شبکه میکروتیک در عین سادگی کار با سیستم‌عاملش، باعث شده که توی کشورهایی مصل ایران، محبوبیت زیادی داشته باشه.

برای جواب به این سوال، باید بدونیم روتر میکروتیک چه کاری برای ماینر و ریگ ما انجام می‌ده. و برای جواب به این سوال باید بدونیم استفاده از ماینر و ریگ چه چالش‌هایی داره و ما برای استفاده ازشون، چه نیاز‌هایی داریم

مهمترین نیازهای ما برای استفاده از ماینر و ریگ، اینا هستن:

  • جلوگیری از لو رفتن آی پی ماینر و ریگ
  • امنیت ماینر با میکروتیک و جلوگیری از هک شدن ماینر و ریگ
  • مانیتورینگ ماینر و ریگ

روتر میکروتیک برای تمام نیازهای بالا،‌ راه‌حل داره. بذارین تک تک، نیازهامون رو بررسی کنیم و ببینیم روتر میکروتیک براشون چه راه‌حلی داره؟

  • جلوگیری از لو رفتن آی پی ماینر و ریگ

برای جلوگیری از لو رفتن آی پی ماینر و ریگ، کافیه روی روتر میکروتیک، یه اکانت وی پی ان میکروتیک ست کنیم. میکروتیک از پروتکل‌های وی پی ان PPTP، L2TP، SSTP، OpenVPN و وایرگارد پشتیبانی می‌کنه. پس هر کدوم از این وی پی ان‌ها برای میکروتیک مناسب هستن و می‌تونیم روی روتر میکروتیک ست‌شون کنیم.

پس با ست کردن اکانت وی پی ان میکروتیک، آی پی پابلیک روتر رو تغییر می‌دیم تا دیگه آی پی اینترنت‌مون دیده نشه و از شناسایی آی پی ماینر جلوگیری کنیم.

روش‌های دیگه‌ای هم براش لو رفتن ماینر و ریگ وجود داره. مثلا از طریق شناسایی مصرف برق ماینر. برای این مشکل، راه‌حل مشخصی از طریق شبکه وجود نداره.

  • امنیت ماینر با میکروتیک و جلوگیری از هک شدن ماینر و ریگ

میکروتیک علاوه بر امکانات روتینگ، Packet Filter و فایروال قدرتمندی هم داره. باید کانفیگ فایروال میکروتیک رو هم انجام بدیم تا ایجاد امنیت ماینر با میکروتیک انجام بشه.

  • مانیتورینگ ماینر و ریگ

حتما شما هم نیاز دارین که وقتی توی شبکه‌تون نیستین، مانیتورینگ ماینر و ریگ رو انجام بدین. نیاز دارین که ببینین هش ریت ماینگ به چه صورت هست و آیا اصلا عملیات ماینینگ ماینر و ریگ به‌درستی انجام میشه یا نه.

نه! روتر میکروتیک امکانات خوبی برای امنیت ماینر و ریگ داره. ولی روترهای دیگه هم برای امنیت مناسب هستن. در واقع هر روتر دیگه‌ای که بتونه نیازهای بالا بر برامون تامین کنه برای امنیت ماینر مناسب هست. البته این رو باید در نظر داشته باشبم که اکثر روترهای خونگی برندهایی مثل TP-Link یا D-Link تمام امکانات بالا رو در اختیارمون نمی‌ذارن.

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای روتر برای امنیت ماینر و ریگ، استفاده از OpenWRT هست. OpenWRT یه سیستم‌عامل متن‌باز و رایگان هست که می‌تونیم اون رو به‌جای Firmware پیش‌فرض مودم‌ها و روترها نصب کنیم. OpenWRT امکانات خیلی بیشتری نصبت به میکروتیک داره. البته باید اول مطمئن بشین که این سیستم‌عامل برای روتر / مودم شما ارایه شده. باشه.

توی کانال یوتوب نت ادمین پلاس، کلی ویدیو درباره OpenWRT هست. اگه براتون جالبه،‌ حتما از این لینک، ویدیوهای پلی‌لیست OpenWRT رو ببینین.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید